Monday, January 05, 2009

Chestov according to Bonnefoy

On reading an interview, I found it interesting that Yves Bonnefoy was initially influenced by Léon Chestov (1866-1938). Russian born philosopher who is not read anymore but Chestov was a crucially important figure for those who were interested both in literature and philosophy, or, in short, existentialist reading of texts. He was from Kiev and his real name was Jehuda Schwarzmann. Sounds like Robert Zimmerman turning to Bob Dylan.

Here is what Bonnefoy says:

Chestov, avec Le Pouvoir des clefs, puis Athènes et Jérusalem, m'aida brusquement à voir ce que doit être l'objet, le seul objet de la conscience et de sa parole: un être qui est, là, devant nous, en son instant et son lieu. Mais je lisais aussi Kierkegaad--Les Quatre étapes sur le chemin de la vie--, aidé par les admirables Etude kierkegaardiennes de Jean Wahl, que je puis dire mon maître. Et bientôt j'avais découvert Eros et Agapé, de Nyguen, qui analysa avec une vigueur et une clarté avant lui, me semble-t-il, inconnue la nature complexe et même contradictoire du mouvement qui nous porte vers, justement, ce qui est.

Yves Bonnefoy, Entretiens sur la poèsie (1990)

An aspect of Chestov that's so intriguing is that he was a great traveller. His life was a seris of displacements, especially before he installed in Paris. He also had a passionate interest in Palestina. What would he have said, if he were to see the current state of affairs in the area?